klopsy wieloroślinne

Klopsy na bazie cieciorki i mixu warzyw, z nutą  kuminu i kolendry

Skład: cieciorka, groszek zielony, marchew, papryka, kukurydza, szpinak, czosnek, płatki jaglane, cebula

Wartości odżywcze małej porcji: 71 kcal/ 04gB/01gT/14gW

Wartości odżywcze dużej porcji: 129 kcal/ 07gB/02gT/25gW

O słów kilka

Bogate źródło białka, kopalnia witamin i minerałów, stosowana w wielu zdrowych dietach takich jak dieta śródziemnomorska czy ajurwedyjska. Ciecierzyca najbardziej znana jako główny składnik humusu prawdziwa bomba składników odżywczych. Co można zyskać jedząc ciecierzyce??? 

– Dzięki zawartości węglowodanów złożonych, po zjedzeniu ciecierzycy poziom cukru we krwi nie wzrasta drastycznie, a wytwarzana z nich energia jest dostarczana organizmowi stopniowo.

– Glukoza znajdująca się w ciecierzycy jest rozkładana znacznie wolniej niż ta pochodząca z innych źródeł przez co jest bezpieczna dla osób z cukrzycą, ponieważ nie powoduje nagłego wzrostu poziomu cukru we krwi.

– Ze względu na dużą zawartość błonnika i białka (aż 14,5 g w szklance!!!) w ciecierzycy po jej zjedzeniu szybciej czujemy się syci i nie odczuwamy potrzeby podjadania. Regularne jej spożywanie może pomóc w utracie wagi.

– Błonnik zawarty w tym strączku pomaga w szybszym trawieniu pokarmu, a także w utrzymaniu prawidłowego pH naszych jelit. Co więcej, zmniejsza ilość złych bakterii jelitowych zwiększając równocześnie liczbę tych dobrych dla naszego przewodu pokarmowego.

– Ciecierzyca podobnie jak inne rośliny strączkowe pomaga w utrzymaniu odpowiedniego cieśnienia krwi, a tym samym zapobiega udarowi i zatrzymaniu akcji serca.

– Bardzo ważną zaletą tych strączków, szczególnie dla wegetarian i wegan jest duża zawartość  żelaza, cynku  oraz witaminy B.

– Bardzo ważnym związkiem dla naszego organizmu , którego dostarcza ciecierzyca jest kwas foliowy. Niedobór tej substancji może powodować anemię, osłabienie odporności, kłopoty z trawieniem. Szczególnie ważny jest dla kobiet w ciąży, szczególnie w początkowej fazie, kiedy kształtuje się mózg i rdzeń kręgowy dziecka.

W Turlaj Klosa wiemy co dobre, dlatego ciecierzycę znajdziecie w naszych pysznych klopsach wieloroślinnych. Nie traćcie jednak czujności, bo często stosujemy ja też w naszych zupach i deserach! 🙂 

Zródła:

https://draxe.com/chickpeas-nutrition/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17651062

https://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/303677?manu=&fgcd=&ds=&q=Chickpeas%20(garbanzo%20beans,%20bengal%20gram),%20mature%20seeds,%20cooked,%20boiled,%20without%20salt

https://parenting.pl/kwas-foliowy-w-ciazy