klopsy wieloro艣linne

Klopsy na bazie cieciorki i mixu warzyw, z nut膮聽 kuminu i kolendry

Sk艂ad: cieciorka, groszek zielony, marchew, papryka, kukurydza, szpinak, czosnek, p艂atki jaglane, cebula

Warto艣ci od偶ywcze ma艂ej porcji: 51 kcal/ 3gB/1gT/10gW

Warto艣ci od偶ywcze du偶ej porcji: 89 kcal/ 5gB/1gT/18gW

O s艂贸w kilka

Bogate 藕r贸d艂o bia艂ka, kopalnia witamin i minera艂贸w, stosowana w wielu zdrowych dietach takich jak dieta 艣r贸dziemnomorska czy ajurwedyjska. Ciecierzyca najbardziej znana jako g艂贸wny sk艂adnik humusu prawdziwa bomba sk艂adnik贸w od偶ywczych. Co mo偶na zyska膰 jedz膮c ciecierzyce??? 

– Dzi臋ki zawarto艣ci w臋glowodan贸w z艂o偶onych, po zjedzeniu ciecierzycy poziom cukru we krwi nie wzrasta drastycznie, a wytwarzana z nich energia jest dostarczana organizmowi stopniowo.

– Glukoza znajduj膮ca si臋 w ciecierzycy jest rozk艂adana znacznie wolniej ni偶 ta pochodz膮ca z innych 藕r贸de艂 przez co jest bezpieczna dla os贸b z cukrzyc膮, poniewa偶 nie powoduje nag艂ego wzrostu poziomu cukru we krwi.

– Ze wzgl臋du na du偶膮 zawarto艣膰 b艂onnika i bia艂ka (a偶 14,5 g w szklance!!!) w ciecierzycy po jej zjedzeniu szybciej czujemy si臋 syci i nie odczuwamy potrzeby podjadania. Regularne jej spo偶ywanie mo偶e pom贸c w utracie wagi.

– B艂onnik zawarty w tym str膮czku pomaga w szybszym trawieniu pokarmu, a tak偶e w utrzymaniu prawid艂owego pH naszych jelit. Co wi臋cej, zmniejsza ilo艣膰 z艂ych bakterii jelitowych zwi臋kszaj膮c r贸wnocze艣nie liczb臋 tych dobrych dla naszego przewodu pokarmowego.

– Ciecierzyca podobnie jak inne ro艣liny str膮czkowe pomaga w utrzymaniu odpowiedniego cie艣nienia krwi, a tym samym zapobiega udarowi i zatrzymaniu akcji serca.

– Bardzo wa偶n膮 zalet膮 tych str膮czk贸w, szczeg贸lnie dla wegetarian i wegan jest du偶a zawarto艣膰  偶elaza, cynku  oraz witaminy B.

– Bardzo wa偶nym zwi膮zkiem dla naszego organizmu , kt贸rego dostarcza ciecierzyca jest kwas foliowy. Niedob贸r tej substancji mo偶e powodowa膰 anemi臋, os艂abienie odporno艣ci, k艂opoty z trawieniem. Szczeg贸lnie wa偶ny jest dla kobiet w ci膮偶y, szczeg贸lnie w pocz膮tkowej fazie, kiedy kszta艂tuje si臋 m贸zg i rdze艅 kr臋gowy dziecka.

W Turlaj Klosa wiemy co dobre, dlatego ciecierzyc臋 znajdziecie w naszych pysznych klopsach wieloro艣linnych. Nie tra膰cie jednak czujno艣ci, bo cz臋sto stosujemy ja te偶 w naszych zupach i deserach! 馃檪 

Zr贸d艂a:

https://draxe.com/chickpeas-nutrition/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17651062

https://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/303677?manu=&fgcd=&ds=&q=Chickpeas%20(garbanzo%20beans,%20bengal%20gram),%20mature%20seeds,%20cooked,%20boiled,%20without%20salt

https://parenting.pl/kwas-foliowy-w-ciazy