mąka kukurydziana

Wartości odżywcze na 100g: 350kcal(1468kJ)/ Tłuszcz: 3,0g (kwasy tłuszczowe nasycone :0,4g)/ Węglowodany: 70,5g(cukry:2,2g)/ Błonnik:7,5g/ Białko:6,4g/ sól:<0,01g  

O słów kilka

Kukurydza zwyczajna, to gatunek rośliny jednorocznej pochodzącej z Meksyku, gdzie uprawiana była już co najmniej 4,5 tys. lat p.n.e.. Do Polski została przewieziona z Rumunii lub Węgier w XVIII wieku i do dziś wykorzystywana jest na szeroką skalę. Dla nas kolba kukurydzy bywa miłym wspomnieniem z wakacji, kiedy wygrzewając się na piasku wcinaliśmy pyszną, ciepłą, chrupiącą kukurydzę z budki od miłego pana.. A co tak naprawdę kryje w sobie kukurydza? 

Znajdziemy w niej dużą ilość antyoksydantów. Różne odmiany kolorów ziaren wyróżniają się innymi kombinacjami fitoskładników i wartości odżywczej. 

Najpopularniejsza i najbliższa nam, kukurydza żółta, jest przede wszystkim źródłem karotenoidów, które odpowiedzialne są za jej kolor. Obfitujące w luteinę i zeaksantynę ziarno wspiera nasz wzrok i chroni przed zwyrodnieniem plamki żółtej

Dodatkowo karotenoidy wykazując działanie antyoksydacyjne wspomagają nasz układ odpornościowy oraz wspaniale chronią skórę przed szkodliwym działaniem stresu oksydacyjnego.

Pomaga utrzymać dobrą kondycję naszych jelit, a ta poprawia naszą odporność. Zawarty w kukurydzy błonnik korzystnie wpływa na pasaż jelitowy ważny dla zdrowia naszych jelit. Ponadto, błonnik, będący pożywką dla bakterii jelitowych, metabolizowany jest przez nie do krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych (SCFA). Wartym uwagi jest powstający wówczas kwas masłowy pozytywnie oddziałujący na warstwę śluzu, a tym samym błonę jelit. Za to same SCFA odpowiadają za utrzymanie równowagi przeciw- i prozapalnej wspierając tym samym układ odpornościowy.

Kukurydza to świetne źródło węglowodanów złożonych. Jej podstawę stanowi skrobia dającą uczucie sytości na dłużej.  Na sytość po posiłku wpłynie również spora zawartość białka roślinnego, a jeśli dodatkowo spożyjesz ją w połączeniu z tofu- uzupełnisz zawartość lizyny, tryptofanu zapewniając sobie lepsze wykorzystanie aminokwasów.

Ziarno kukurydzy, a także jej przetwory, mogą stanowić świetną podaż energii. Jeśli jesteś sportowcem, dopiero wróciłeś z długiej wyprawy rowerowej albo masz przed sobą ciężki trening z pewnością docenisz możliwość szybkiego zastrzyku energii. Jej lekkostrawna forma odciąży twój układ pokarmowy zapewniając komfort podczas wysiłku.

Jest naturalnie bezglutenowa. Stanowi dobrą alternatywę dla innych zbóż zawierających gluten u osób z celiakia, z nieceliakalna nietolerancją glutenu lub osób chcących zrezygnować ze zbóż glutenowych z innych względów. 

Warto wspomnieć, że kukurydza zawiera witaminy i minerały. Znajdziemy w niej witaminy z grupy B, Wit. E, a także prowitaminę A czy selen, magnez. Odpowiednia podaż składników mineralnych i witamin pozwala utrzymać homeostazę organizmu.

https://phmd.pl/api/files/view/332741.pdf 

https://pl.wikipedia.org/wiki/Kukurydza_zwyczajna

https://podyplomie.pl/okulistyka/17250,skladniki-diety-a-rozwoj-amd-aktualny-stan-wiedzy

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26447482/