Kasza gryczana

Sk艂ad: kasza gryczana palona, s贸l

Warto艣ci od偶ywcze ma艂ej porcji:聽138 kcal/ 5gB/1gT/28gW

Warto艣ci od偶ywcze du偶ej porcji:聽576 kcal/ 9gB/2gT/49gW

O s艂贸w kilka

Kasza gryczana to niezwykle ziarno gryki zwyczajnej  od wiek贸w wykorzystywane przez naszych przodk贸w na terenie Polski, kt贸re coraz cz臋艣ciej ponownie go艣ci na naszych talerzach zw艂aszcza u os贸b dbaj膮cych o zdrowie, sylwetk臋. 

Dlaczego warto j膮 spo偶ywa膰 i dlaczego by艂a uwielbiana przez nasze babcie? 

Kasza gryczana to cenne 藕r贸d艂o sk艂adnik贸w aktywnych biologicznie i cennych substancji od偶ywczych. 

  • Zawiera du偶o bia艂ka ro艣linnego (11-16% suchej masy ziarna) o dobrze zbilansowanym sk艂adzie aminokwasowym, dbaj膮c o odpowiedni膮 poda偶 aminokwas贸w egzogennych zw艂aszcza na dietach wega艅skich i wegetaria艅skich. Znajdziemy w niej sporo lizyny bior膮cej udzia艂 w budowie nowych tkanek, przeciwcia艂, a tak偶e tryptofanu b臋d膮cego prekursorem dla serotoniny, tzw. hormonu szcz臋艣cia wp艂ywaj膮cego na nasze dobre samopoczucie. 
  • Jest 艣wietnym 藕r贸d艂em magnezu (ok. 218mg/100g) – pierwiastka, niezb臋dnego do prawid艂owej pracy uk艂adu nerwowego (poprawiaj膮c pami臋膰 i koncentracj臋), czy uk艂adu sercowo-naczyniowego. Zapotrzebowanie na magnez wzrasta u os贸b 偶yj膮cych w stresie, aktywnych fizycznie i pracuj膮cych umys艂owo. Odpowiednia jego poda偶 艂agodzi r贸wnie偶 nieprzyjemne dolegliwo艣ci zwi膮zane z PMS i pozwala na lepsz膮 regeneracj臋. 
  • Jest 藕r贸d艂em wielu witamin i pierwiastk贸w, takich jak witaminy z grupy B, PP, E, cynk, 偶elazo, mangan czy potas, wp艂ywaj膮c pozytywnie na organizm, cer臋 i wspieraj膮c zdolno艣ci krwiotw贸rcze. 
  • Jako produkt naturalnie bezglutenowy stanowi 艣wietna alternatyw臋 dla innych zb贸偶, zw艂aszcza pszenicy, u os贸b cierpi膮cych na nadwra偶liwo艣膰 na zbo偶a zawieraj膮ce glutenu czy 艣wiadomie z nich rezygnuj膮cych. 
  • Przez du偶a zawarto艣膰 b艂onnika wspiera prac臋 uk艂adu pokarmowego reguluj膮c pasa偶 jelitowy oraz stanowi po偶ywk臋 dla naszych bakterii jelitowych. 
  • B艂onnik zawarty w kaszy wi膮偶e kwasy t艂uszczowe, zmniejsza wch艂anianie tr贸jgliceryd贸w, cholesterolu ze 艣wiat艂a jelita obni偶aj膮c st臋偶enie frakcji LDL we krwi i wspieraj膮c prewencj臋 chor贸b uk艂adu kr膮偶enia
  • Zawarto艣膰 b艂onnika obni偶a IG potrawy i spowalnia uwalnianie glukozy do krwiobiegu zapobiegaj膮c hiperglikemii co ma znaczenie u os贸b borykaj膮cych si臋 z zaburzeniami przemian w臋glowodan贸w, ale tak偶e pozwala zachowa膰 d艂u偶sz膮 syto艣膰 po posi艂ku zmniejszaj膮c uczucie g艂odu (zw艂aszcza na dietach redukcyjnych:))
  • Szczeg贸lnie polecana osobom chorym na cukrzyc臋. Badania frakcji flawonoid贸w zawartych w tym produkcie wykaza艂o, 偶e mog膮 one by膰 pomocne w zapobieganiu powstawania insulinooporno艣ci
  • Jest bogata w flawonoidy – rutyna, kwercetyna, katechina, kwasy fenolowe. Ich wysokie w艂a艣ciwo艣ci przeciwutleniaj膮ce niweluj膮 szkodliwe dzia艂anie wolnych rodnik贸w, wspieraj膮 uk艂ad immunologiczny. W dodatku rutyna  poprawiaj膮 szczelno艣膰 naczy艅 krwiono艣nych i wykazuje dzia艂anie przeciwzakrzepowe, co wp艂ywa na leczenie choroby niedokrwiennej serca. 

Kasza gryczana to bez w膮tpienia pe艂nowarto艣ciowy produkt o magicznych w艂a艣ciwo艣ciach dla naszego organizmu, kt贸ry mo偶e stanowi膰 podstaw臋 zbilansowanej diety. Ka偶da porcja dostarcza solidnej porcji b艂onnika pokarmowego, witamin, minera艂贸w oraz antyoksydant贸w wspieraj膮c nasze zdrowie fizyczne oraz psychiczne. 

Bibliografia:

  1. Krystyna Zarzecka, Marek Guga艂a, Iwona Mystkowska; 鈥淲arto艣膰 od偶ywcza i mo偶liwo艣ci wykorzystania gryki鈥; Post臋py Fitoterapii 1/2014;
  2. Dojczew D, Kowalczyk K. ; 鈥淥g贸lna charakterystyka oraz w艂a艣ciwo艣ci prozdrowotne gryki. 鈥; Przegl膮d Zbo偶-M艂yn 2011
  3. Przetaczek-R贸偶nowska I., Bubis E., 2016. Zbo偶a bezglutenowe alternatyw膮 dla os贸b chorych na celiaki臋. Kosmos Problemy Nauk Biologicznych. PTP, Krak贸w.
  4. Hu Y., Tartary buckwheat flavonoids ameliorate high fructose-induced insulin resistance and oxidative stress associated with the insulin signaling and Nrf2/HO-1 pathways in mice, 鈥濬ood & Function鈥 2017, 8(8), 2803鈥2816