Gulasz afrykański

Gęsty, wytrawny sos o gulaszowej konsystencji, składający się z batata, pomidorów, fasoli adzuki groszku i szpinaku. Delikatnie słodki, dzięki zawartości masła orzechowego z dodatkiem aromatycznych przypraw.

Skład: batat, masło orzechowe, groszek, fasola adzuki, pomidory, szpinak, czosnek, cebula, imbir

Wartości odżywcze małej porcji: 208 kcal/ 11gB/9gT/26gW

Wartości odżywcze dużej porcji: 346 kcal/ 18gB/15gT/43gW

O słów kilka

Bogate źródło antyoksydantów, przede wszystkim karotenoidów, a  także cennych witamin i minerałów, świetnie sprawdzą się zarówno w potrawach wytrawnych jak i ciastach. Bataty znane również jako słodkie ziemniaki coraz częściej pojawiają się na naszych talerzach. Jednak czy wiesz co takiego w sobie kryją???

– Bataty są bogatym źródłem błonnika, już jeden średniej wielkości słodki ziemniak zaspokaja ok 15% dziennego zapotrzebowania na ten składnik w diecie.  Błonnik nie tylko usprawnia pracę jelit, ale również spowalnia absorpcje cukru, a tym samym zapobiega nagłym wzrostom i spadkom poziomu cukru we krwi, dzięki czemu jest przyjazny osobom z cukrzycom.

Antyoksydanty zawarte w batatach pomagają zwalczać wolne rodniki zmniejszając ryzyko wystąpienia przewlekłych chorób i spowalniają niszczenie komórek. Beta karoten, któremu słodkie ziemniaki zawdzięczają swój piękny, pomarańczowy kolor bardzo korzystnie wpływa na nasz wzrok, wspomaga układ oddechowy i spowalnia proces starzenia się skóry.

– Z badań przeprowadzonych w Chinach i Korei wynika, iż spożywanie batatów może korzystnie wpływać na funkcjonowanie naszego mózgu, poprawiając procesy poznawcze, pamięć i koncentracje.

– Zjadając jednego średniej wielkości słodkiego ziemniaka dostarczamy aż 438% zalecanego dziennego zapotrzebowania na witaminę A!, która stymuluje powstawanie komórek odpornościowych zwalczających choroby i infekcje. Dbając o odpowiednie spożycie witaminy A chronimy nasz wzrok przed wieloma dolegliwościami jak np. suchość oczu czy kurza ślepota.

– Dzięki większej zawartości błonnika i niższemu indeksowi glikemicznemu niż białe ziemniaki, bataty są bardzo dobrym wyborem jeśli staramy się stracić kilka zbędnych kilogramów. Nie tylko będzie dłużej czuli sytość, ale także poziom cukru w naszej krwi nie będzie się drastycznie zmieniał.

Źródła:

https://draxe.com/nutrition/sweet-potato-nutrition-facts-benefits/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12421932

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14609130

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21609225

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12762354

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14747225