Gulasz afryka艅ski

G臋sty, wytrawny sos o gulaszowej konsystencji, sk艂adaj膮cy si臋 z batata, pomidor贸w, fasoli adzuki groszku i szpinaku. Delikatnie s艂odki, dzi臋ki zawarto艣ci mas艂a orzechowego z dodatkiem aromatycznych przypraw.

Sk艂ad: batat, mas艂o orzechowe, groszek, fasola adzuki, pomidory, szpinak, czosnek, cebula, imbir

Warto艣ci od偶ywcze ma艂ej porcji: 263 kcal/ 11gB/12gT/27gW

Warto艣ci od偶ywcze du偶ej porcji: 415 kcal/ 17gB/19gT/43gW

O s艂贸w kilka

Bogate 藕r贸d艂o antyoksydant贸w, przede wszystkim karotenoid贸w, a  tak偶e cennych witamin i minera艂贸w, 艣wietnie sprawdz膮 si臋 zar贸wno w potrawach wytrawnych jak i ciastach. Bataty znane r贸wnie偶 jako s艂odkie ziemniaki coraz cz臋艣ciej pojawiaj膮 si臋 na naszych talerzach. Jednak czy wiesz co takiego w sobie kryj膮???

– Bataty s膮 bogatym 藕r贸d艂em b艂onnika, ju偶 jeden 艣redniej wielko艣ci s艂odki ziemniak zaspokaja ok 15% dziennego zapotrzebowania na ten sk艂adnik w diecie.  B艂onnik nie tylko usprawnia prac臋 jelit, ale r贸wnie偶 spowalnia absorpcje cukru, a tym samym zapobiega nag艂ym wzrostom i spadkom poziomu cukru we krwi, dzi臋ki czemu jest przyjazny osobom z cukrzycom.

Antyoksydanty zawarte w batatach pomagaj膮 zwalcza膰 wolne rodniki zmniejszaj膮c ryzyko wyst膮pienia przewlek艂ych chor贸b i spowalniaj膮 niszczenie kom贸rek. Beta karoten, kt贸remu s艂odkie ziemniaki zawdzi臋czaj膮 sw贸j pi臋kny, pomara艅czowy kolor bardzo korzystnie wp艂ywa na nasz wzrok, wspomaga uk艂ad oddechowy i spowalnia proces starzenia si臋 sk贸ry.

– Z bada艅 przeprowadzonych w Chinach i Korei wynika, i偶 spo偶ywanie batat贸w mo偶e korzystnie wp艂ywa膰 na funkcjonowanie naszego m贸zgu, poprawiaj膮c procesy poznawcze, pami臋膰 i koncentracje.

– Zjadaj膮c jednego 艣redniej wielko艣ci s艂odkiego ziemniaka dostarczamy a偶 438% zalecanego dziennego zapotrzebowania na witamin臋 A!, kt贸ra stymuluje powstawanie kom贸rek odporno艣ciowych zwalczaj膮cych choroby i infekcje. Dbaj膮c o odpowiednie spo偶ycie witaminy A chronimy nasz wzrok przed wieloma dolegliwo艣ciami jak np. sucho艣膰 oczu czy kurza 艣lepota.

– Dzi臋ki wi臋kszej zawarto艣ci b艂onnika i ni偶szemu indeksowi glikemicznemu ni偶 bia艂e ziemniaki, bataty s膮 bardzo dobrym wyborem je艣li staramy si臋 straci膰 kilka zb臋dnych kilogram贸w. Nie tylko b臋dzie d艂u偶ej czuli syto艣膰, ale tak偶e poziom cukru w naszej krwi nie b臋dzie si臋 drastycznie zmienia艂.

殴r贸d艂a:

https://draxe.com/nutrition/sweet-potato-nutrition-facts-benefits/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12421932

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14609130

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21609225

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12762354

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14747225