sos bezserowy z brokułami

Słony wegański sos serowy o jednolitej gładkiej konsystencji, którego bazą jest ziemniak i przełamująca nieco smak delikatnie słodka marchewka. Za serowy posmak w głównej mierze odpowiadają nieaktywne płatki drożdżowe, będące skarbnicą witamin z grupy B.

Skład: ziemniak, marchewka, czosnek, cebula, brokuły, płatki drożdżowe, olej rzepakowy, orzechy nerkowca

Wartości odżywcze małej porcji: 210 kcal/ 9gB/12gT/19gW

Wartości odżywcze dużej porcji: 400 kcal/ 16gB/24gT/36g

O słów kilka

Jednym ze składników naszego sosu “bez-serowego”, nadającym mu smak umami i delikatnie serowy są.. płatki drożdżowe. Zdrowe to czy nie zdrowe? Jeśli macie jakieś wątpliwości, już je rozwiewamy! 

Drożdże mają tylu fanów ilu krytyków. Z jednej strony nasze babcie zachwalały ich właściwości, zalecając picie roztworu drożdży i cukru/miodu na piękny wygląd włosów. Z drugiej – wiele osób stara się wyeliminować z diety wszystko co drożdże zawiera, uważając je za szkodliwe.
SUROWE drożdże faktycznie mogą nie sprzyjać zdrowiu  – zjedzone w tej postaci są ciągle aktywne, pobierają z organizmu witaminy (szczególnie grupy B ) i powodują fermentację cukru w naszym organizmie, więc mogą powodować wzdęcia, uczucie pełności, odbijanie i inne rewolucje żołądkowe…

ALE‼️💢 Dzięki procesowi DEZAKTYWACJI, który drożdże przechodzą podczas produkcji nieaktywnych płatków drożdżowych, możemy cieszyć się ich wszelkimi walorami odżywczymi bez przykrych konsekwencji. Drożdże w postaci nieaktywnej nie fermentują, możemy je jeść więc bez obaw!


– Nieaktywne płatki drożdżowe są skarbnicą witamin z grupy B . Już 2 łyżki płatków potrafią zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na witaminę B6 nawet niemal 5-ciotrotnie! Poprzez ich zawartość płatki korzystnie wpływają na kondycję skóry, włosów i paznokci (B2, B5, B6, B7), wspomagają układ nerwowy (B4, B6), krwionośny ( B5, B6, B9) czy hormonalny (B3, B5, B6) . Wyjątkiem jest witamina B12, której drożdże nie potrafią same produkować, a ich aktywna forma występuje tylko w tych drożdżach, które są fortyfikowane przez producentów.

– Płatki drożdżowe zawierają także duże ilości aminokwasów egzogennych, a więc takich, których nasz organizm nie potrafi sam wytworzyć. W 100g płatków drożdżowych jest aż 46 g białka! 

– Posiadają także niską zawartość sodu i tłuszczu, za to dużą błonnika, który wzmaga perystaltykę jelit i wzbogaca mikroflorę jelit w korzystne szczepy bakterii jelitowych. Ponadto właśnie ten rodzaj błonnika, występujący w płatkach drożdżowych (beta-1,3 glukan) sprzyja w walce z wysokim cholesterolem! 

Nie zastanawiajcie się więc i uzupełniajcie swoje witaminy naszym sosem bez-serowym!

Źródła:
USDA National Nutrient Database for Standard Reference, Normy Żywienia, Nowelizacja IŻŻ, 2012
Brown, Elizabeth (2009). Singing the praises of nutritional yeast. Santa Monica Daily Press.
https://draxe.com/nutritional-yeast/